Nytt rekord för PostNord i Örebro – så var besöket på Våghustorget
Det blev resultatet när PostNord under två dagar besökte Örebro.
– Många är nöjda och förstår inte all kritik vi får, men det finns givetvis saker vi kan förbättra, säger Anna-Lena Wennström på PostNord.
PostNords besök i Örebro resulterade i nytt rekord i antal samtal. Nästan 1500 personer valde att prata med PostNord under de två dagarna. Foto: Per Knutsson/TT
Soldyrkare runt Slottet och volleyboll-turnering vid Universitetet.
Det var ett Örebro i högsommarkostym som mötte PostNord när den stora trailern tog plats på Våghustorget under den 14 och 15 maj.
Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där delar av det hårt kritiserade företagets ledningsgrupp besöker 21 svenska orter under våren och sommaren.
Målet med Sverige-turnén?
Att möta svenska folket, lyssna på deras synpunkter och besvara frågor.
Och det är tydligt att PostNord berör. Besöket i Örebro innebar nytt rekord i antal samtal –
hela 1 477 stycken på två dagar.
Anna-Lena Wennström, produktionsområdeschef på PostNord i Örebro, berättar att Örebroarna kom med både ris och ros. Men mest ros.
– Många är nöjda och förstår inte all kritik vi får, men sedan så finns det givetvis saker vi kan förbättra, säger Anna-Lena Wennström.
Därför besöker PostNord 21 svenska städer – läs mer om ”PostNord lyssnar” här
I takt med att e-handlade paket och försändelser ökat explosionsartat i Sverige, har mediebevakningen kring de så kallade Kinapaketen varit omfattande. Under våren införde PostNord en extra avgift på alla paket från länder utanför EU, efter nya direktiv från Tullverket. Något som märktes på frågorna i Örebro, berättar Anna-Lena Wennström.
– Många pratar om Kinapaketen. Vissa är irriterade över att det tar lång tid innan de når fram, andra över att de ska behöva betala extra. Men det kom även frågor kring att även vanliga paket tar lång tid ibland, eller att kunder inte får inte sina aviseringar som de förväntar sig.
En av de nästan 1 500 örebroare som mötte PostNord var Idman Abdullah, 21.
Hon berättar att hon haft problem med PostNords leveranser när hon shoppat online.
– Jag har beställt saker på nätet, och antingen kommer de sent eller så är de trasiga när de kommer fram. Det har inte bara hänt mig, utan även min mamma vars paket försvann. Vi ringde runt och till slut fick vi tag i det. Men det tog typ två veckor, säger Idman Abdullah.
Läs mer om PostNord mottagarapp här
Att få möta kunder öga mot öga är en central del i ”PostNord lyssnar”-turnén.
Just möjligheten att besvara frågor och diskutera, är något som Anna-Lena Wennström väljer att lyfta fram efter dagarna i Örebro.
– Vissa kunder vet inte vilka som levererar deras post. Förutom PostNord finns ju i dag andra aktörer, vilket jag förstår är svårt för gemene man att hålla reda på. När vi får möjligheten att förklara det är det många som blir glada och upplever en ökad förståelse och att de lärt sig något nytt.
När PostNords trailer lämnade Örebro tog den sikte på Eskilstuna.
För nya möten, och nya brännande frågor.