Hemvändaren Jan Håfström ställer ut sin konst på slottet

Jan Håfström är en av Sveriges mest inflytelserika konstnärer. Under några år i sin barndom bodde han i Örebro. Här tog barnet Jan intryck från bibelns berättelser i söndagsskolan, serierna i mamma Helgas veckotidningar och pappa Eriks dramatiska äventyrsböcker. Dessa inspirationskällor ser man tydliga spår av i hans verk. Efter att under ett långt konstnärsliv ställt ut på de stora gallerierna och museerna i Sverige, Europa och världen återvänder han nu till Örebro.

Foto: Per Torgén

Den 24 november öppnar en ny permanent utställning på Örebro Länsmuseum. Det är utställningen Barnet i tornet som öppnar sina dörrar och det är utställningens plats, det sydöstra tornrummet på Örebro slott som gett utställningen sitt namn.

Konstnären Jan Håfström bodde i Örebro under några barndomsår på 40-talet. Det är härifrån mycket av inspirationen till verken hämtades. Det som skiljer den här utställningen från Håfströms tidigare utställningar är att många av verken länge har funnits hemma i hans ateljé. Han har haft dem nära inpå sig, och de har inte ställts ut så ofta.
– De har varit förberedda på att få komma hit, berättar Jan.
– För de bearbetar något med pojken under de åren vi bodde här.

Söndagsskolan inspirerade
En gemensam nämnare för verken i utställningen är barndomens söndagsskola i Immanuelskyrkan på Ekersgatan. För det var där och då som en fascination väcktes för att genom bilder berätta historier. De bibliska berättelserna framfördes av samariter, romare och lärjungar som i form av tredimensionella figurer ingick i dramer och flyttades runt i en slags sandlåda. För barnet Jan var dessa berättelser fulla av allvar och mening. Men de innehöll också mycket dramatik, död och våld.

 

Föräldrarna sparade hans teckningar
När Jan kom upp i vuxen ålder fick han en koffert av sin mamma Helga. I den hade hon sparat en mängd teckningar och serier han hade ritat som barn. De innehåller dramatiska motiv med bataljer, sjöslag och våldshandlingar även med religiösa inslag.
– Det är mycket slagfält, vinande pilar och yxor. Döden är ofta närvarande och har följt med in i mitt skapande idag, berättar Jan.
I många av verken som nu ställs ut i Barnet i tornet finns de båda skikten livet/underjorden med och förbindelsen mellan dem.

Det är mycket slagfält, vinande pilar och yxor. Döden är ofta närvarande och har följt med in i mitt skapande idag

Läs mer om utställningen här!

Foto: Patric Leo

Många frågor
Utställningen Barnet i tornet har fått sin gestaltning ur Jan Håfströms fantasier och idéer, under skapandet dyker många frågor upp som till exempel:
– Om det egentligen hänt något från 1945? Hur färdig är människan redan som barn?
Slottstornets runda form tar bort det linjära och det kronologiska.
– Det kanske är det konstens uppgift att ställa oss där – utanför tiden.
När verken är skapade spelar inte heller så stor roll. I utställningen finns parafraserna på Arnold Böcklins Dödens ö som ursprungligen är från 1870 och Spiral Jetty av Robert Smithson från 1970. Jan tycker att det skapar en sorts trygghet att ha verk från olika tider runt omkring sig, till exempel teckningarna han själv gjorde som barn, några av dem visas också i utställningen.

Klicka här för att ta del av vårt kalendarium

Örebro Slott

Örebro läns museum
Kansligatan 1
Örebro
Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ingång i sydvästra tornet vid turistbyrån.
Två trappor upp, via rampen till Vasasalen.

Öppettider:

Lör – Sön 11.00 -15.00

Fri entré

Vill ni besöka uställningarna på slottet på vardagar då vi i normala fall inte har öppet?

Besöket på 60 min kan bokas måndag till fredag kl 13.00-17.00 för grupper med minst 10 personer. Bokas minst 5 dagar i förväg via mail: bokning@olm.se

Ni erhåller en bekräftelse av bokningen.
Fri entré. Obs! Ingen visning, endast öppethållande.