Så blir ditt företag digitalt – 90% handlar om människor: ”Det är där de stora effekterna finns”
– Digitalisering handlar till 90 procent om människor och 10 procent om teknik, säger Fredrik Broéng, affärsutvecklare på Nordlo.
Fredrik Broéng, affärsutvecklare på Nordlo.
Idag är det framförallt för att effektivisera olika administrativa uppgifter som digitalisering görs, och den biten är ganska enkel och ger snabb effekt. Men det som företag istället borde prioritera är att använda IT inom affärsutveckling, menar Fredrik Broéng, affärsutvecklare på Nordlo.
– Det är där de stora effekterna och affärsvärdet finns, menar han. Visst, ett digitalt moget företag använder teknik för att förändra sin verksamhet, men det är alltid strategi, kultur och kompetens som är den faktiskt drivande faktorn.
Fler företag behöver sluta se IT som endast ett verktyg för att effektivisera utvalda processer, utan även identifiera hur digital teknik kan möjliggöra ökad kundnytta och utveckling av nya marknader. Digitalisering av interna processer är ett bra första steg för att komma igång med effektivisering av organisationen. Men sen är det viktigt att fortsätta tänja gränserna och identifiera hur digital teknik kan hjälpa verksamheten till nästa nivå. Ett måste för företag som vill växa och vara relevanta.
Så går det till – läs mer om hur Nordlos förflyttningsresa går till här
För att förstå och se vad kunden är villig att göra för att förändra sin verksamhet, får experterna på Nordlo använda en hel del lyhördhet och kreativitet.
– Vi har en bred kompetens inom Nordlo och kan skräddarsy lösningar som verkligen passar kunden och just deras verksamhet, säger Niclas Östlin, leveranschef på Nordlo.
Det hjälper till att få rätt underlag för beslut och var nästa digitala insats ska sättas in
Nordlo erbjuder tjänsten Business Intelligence, som är ett samlingsbegrepp för olika tekniker, applikationer och metoder som hjälper företag att bättre förstå sin verksamhet.
– BI använder programvara och tjänster för att omvandla data till handlingsbara insikter. Det hjälper till att få rätt underlag för beslut och var nästa digitala insats ska sättas in för att skapa störst affärsvärde.
Om Nordlo
Nordlo är en helhetsleverantör inom IT-säkerhet och infrastruktur. Koncernen har funnits i tre år och är ledande i Sverige, med 750 anställda och en omsättning på 1.5 miljarder kronor. Kunderna finns i små och medelstora bolag och Nordlo sköter alltifrån drift och säkerhet, till att utbilda kunder och användare.