Raka puckar och kramar från kunder

Marieberg Bil har ett för sin bransch ovanligt perspektiv på försäljning och service. Istället för att stirra sig blint på den sista raden i resultrapporten prioriterar de långsiktiga relationer och tydlighet i alla sina kundrelationer.

Raka puckar och kramar från kunder

Marieberg Bil är bilföretaget som genomsyras av tydliga värderingar och är en  fullserviceanläggning med verkstad, begagnatförsäljning samt exklusiv återförsäljare åt Subaru i Örebro.
– Här på verkstaden kan vi ta emot alla verkstadsjobb och rekond. Dessutom kan vi göra Subarus fria service, garantijobb, försäkringsärenden och även göra vindrutebyten. Det sista är viktigt då Subaru Eye-Sight kräver en auktoriserad verkstad för att kalibreras rätt. Vi utför service och garantijobb på din Subaru oavsett var i Sverige du har köpt den. Vi kan även erbjuda våra kunder Subaru-godkända däck och fälgar berättar Karl på Marieberg Bil.

Arbetar hellre dag & natt än tar in fel person
Det som gör att Marieberg Bil verkligen sticker ut är deras företagskultur och hur viktiga deras värderingar är för verksamheten i stort, rekrytering och kundbemötande.
– Vi utgår alltid från kundens behov, det är otroligt mycket viktigare än att försöka göra merförsäljning på våra kunder. Vi vet att vi kan bygga en lönsam verksamhet på tydlighet, kvalitet och långa relationer. Säljer vi en bil till en kund så vill vi såklart att den ska komma hit och serva den resten av bilens livslängd. Därför är ju vår och kundens relation avgörande redan från början.

– När vi gjorde rekryteringar inför att vi blev Subaru-återförsäljare har vi varit otroligt tydliga under våra intervjuer. Ska man jobba hos oss så krävs det att alltid se till kundernas bästa framför allt annat. För oss på Marieberg Bil är det livsviktigt att rekrytera rätt personer, vi arbetar hellre dag och natt med vår ordinarie personal än tar in fel person. Därför är vi riktigt nöjda med att de som vi lyckats hitta till vår Subaru-satsning har 14-15 års erfarenhet från branschen. Det är ett arbete som tagit lång tid, vi vill ju att alla ska brinna lika mycket för service som vi gör.

Ödmjukhet och personlig service
Vad är då den viktigaste egenskapen för de som arbetar hos er?
– Ödmjukhet. Det finns till exempel säljare som är rena säljare, de är hjärtekalla, kan sälja sin moster och brinner bara för att tjäna pengar. De är inte intressanta för oss, vi behöver ha människor som skapar trygghet och tänker långsiktigt. Definitivt ingen som tvingar på kunder något eller stressar med ultimatum berättar Karl.

Vill du utveckla?
– Alla pratar om kvalitet, men för oss är det på riktigt. Självklart gör alla behovsanalyser men för oss är det på en mer personlig nivå. Vi vill lära känna våra kunder, lär oss om de har husdjur, båt eller bor på landsbygden. Tack vare att vi får en mer personlig relation kan vi också vara rakare i kommunikationen. Vi kan säga till kunden att det här kommer inte fungera så bra med den här bilen utifrån dina behov och förklarar vad som passar bättre. Vi hoppar hellre över en försäljning helt och hållet än att sälja en bil som kunden är missnöjd med. Allt i vårt bemötande när kunder kommer hit är viktigt. De ska förstå att vi bryr oss, och för att vara i bilbranschen skulle jag säga att vi ligger långt fram men vi strävar efter att bli ännu bättre på allt i bemötande självklart. Ett exempel på det är att för oss så börjar egentligen det stora arbetet först när vi sålt en bil. Vi vill inte att en kund ska köpa en bil och bara serva den hos oss under sina fria service, de ska känna sig som en i familjen och kunna komma hit oavsett fråga eller ärende.

Vill du jobba hos oss? Här kan du se och ansöka till våra lediga tjänster.

Dubbel- och trippelkollar för dig som kund
Så som Karl beskriver det är Marieberg Bil ett stort företag som fungerar som ett litet företag där all personal tänker hela vägen ut på långsiktighet och tydlighet i kundbemötande.
– Vi försöker nästan vara övertydliga med allt vi gör. Vi dubbel, eller trippelkollar gärna med kunderna om det som vi är överens om. Om vi tar verkstaden som exempel så händer det att kunder vill boka in för en reparation som de fått tips om att göra. Vi vill vara säkra på att rätt del byts vid första tillfället därför vill vi alltid boka in alla kunders bilar för en lättare felsökning, så att vi vet vad som är problemet. Alla tjänar på om det blir rätt från början. I 9 fall av 10 kan kunden vänta kvar medans vi gör felsökningen. Då får kunden direkt en korrekt offert vad det kommer att kosta och när bilen kan bokas in för en verkstadstid.

När de sedan arbetar med bilen och eventuellt upptäcker ett nytt fel så kontaktar de alltid kunden och stämmer av kostnaden innan de fortsätter arbetet berättar Karl.
– Det gäller oavsett vad det är, kanske är det bara en pinbult som är av och det inte finns något alternativ till att byta, kunden måste alltid bli informerad och få chansen att fatta beslut om hur ska vi göra och vad kostnaden blir. När sedan bilen är klar får de ett sms med all information och slutlig summa. Jag har aldrig hört talas om en kund som inte vetat om kostnaden innan de kommit hit. Det här tror jag många saknat tidigare, en del är livrädda att lämna in bilen på verkstaden för att de inte vet hur dyrt det kommer bli. Och har vi sagt att vi ska återkoppla en viss dag eller tid så gör vi allt vi kan för att kunna göra det, kanske har vi inget svar på din fråga ännu men då kontaktar vi och meddelar det. Våra kunder känner en trygghet här då det inte blir några överraskningar.

Raka puckar och genuin lycka
En annan del av tydligheten är att de på Marieberg Bil säger som det är förklarar Karl.
– Hos oss är det raka puckar. Min upplevelse är att många verkstäder inte vill säga till kunden hur illa det kan vara och kanske erbjuder en snabbfix som kanske inte håller i längden. Vi säger som det är. Har till exempel motorn havererat så är det kanske inte värt att reparera bilen, utan bättre att skrota eller sälja den i befintligt skick. Här på Marieberg Bil så bryr vi oss på riktigt och vill att det ska fungera bra långsiktigt för våra kunder. Vi är aldrig ute efter att bara tjäna snabba pengar och vill med gott samvete kunna hälsa på våra kunder i andra miljöer.

När är du som mest stolt över Marieberg bil?
– Du kan se på en person om den är genuint lycklig eller bara smilar. Vi blir glada när vi kan dela glädjen med kunden såklart. Det händer att kunder kommer in till oss för att bara säga hej eller ge oss en kram. Det är ju fantastiskt egentligen att ta något så vardagligt som bilar och få dela glädjen med våra kunder. Det värmer och gör mig stolt. Det blir mycket ord men vår service måste egentligen upplevas, så tveka inte att kontakta oss. Och ni får självklart bara komma in och prata Subaruminnen eller ta en fika med oss, berättar Karl avslutningsvis.

Sugen på nya bil – här kan du se våra aktuella bilar!

Hur ser då utvecklingen ut framöver?  Vi pratar med Dino Dobric som är ny försäljningschef på Marieberg Bil.
– Vårt mål är att bli en av de stora aktörerna inom bilhandeln i Örebro, där alla som köper ny bil eller begagnat inom premiumsegmentet känner till Marieberg Bil och vad vi står för. Hittills har det varit en otroligt positiv utveckling efter att vi blev återförsäljare av Subaru och ser att vi inför 2019 kommer att kunna växa än mer. Då lanseras dessutom en ny modell av Subaru Forester som jag tror väldigt mycket på. Även på begagnatsidan gör vi en storsatsning där vi kommer att bygga ut för att under nästa år kunna erbjuda fler mer exklusiva begagnade bilar som har nybilskänsla. Vi ser fram emot ett fantastiskt fint år tillsammans med våra stamkunder och alla nya kunder. Varmt välkommen till oss!