Ny lagningsmetod gör privatleasing billigare

Dags att lämna tillbaka leasingbilen? Det kan bli dyrt om stenskotten och bulorna är många och djupa. Men det finns reparationsmöjligheter och lösningar som kapar kostnaden rejält för dig som kund.
  • Peter Eriksson på Lindesbergs Bilskadecenter AB gör här en lackering efter en ”Spot repair” - lagning på en framskärm. Det som lackeras är den skadade delen, och inte hela skärmen, vilket minskar kostnaderna för bilägaren.

    1/2

    Peter Eriksson på Lindesbergs Bilskadecenter AB gör här en lackering efter en ”Spot repair” - lagning på en framskärm. Det som lackeras är den skadade delen, och inte hela skärmen, vilket minskar kostnaderna för bilägaren.

  • 2/2

    Bilvårdstekniker Emil Lovén lägger sista handen vid lackförseglingen av en fin Chevrolet Chevelle, en entusiastbil.

Lindesbergs Bilskadecenter har expanderat kraftigt de senaste åren. Personalstyrkan har ökat från sex anställda 2006 till 24 i dagens läge.
Lindesbergs Bilskadecenter har expanderat kraftigt de senaste åren. Personalstyrkan har ökat från sex anställda 2006 till 24 i dagens läge.

Privatleasing slår alla rekord i Sverige. 2015 leasades 26 949 personbilar, och förra året var siffran 45 273 bilar. Det är all time high, och för första gången väljer en av tre nybilsköpare privatleasing framför andra sätt att finansiera sitt bilköp.

En vanlig leasingperiod är 36 månader med en körsträcka på 4 500 mil. Vid tillbakalämnandet besiktas bilen av leasinggivarens ombud, alltså bilfirman.
– Det man tittar på och bedömer är om bilen har ”normalt” eller ”onormalt” slitage, säger Peter Larsson, vd för Lindesbergs Bilskadecenter.

Spår efter husdjur i bilen är inte okej, ej heller spillfläckar som är svåra att få bort. Bulor i karossen, som de där typiska parkeringsskadorna, bedöms ofta som onormalt slitage. Och när det gäller det invändiga skicket krävs alltid en rekonditionering. Här finns en bra guide till vad som är normalt kontra onormalt slitage: http://www.lindeBilskadecenter.se/privatleasing/

– Vi har kompetens och resurser att rätta till de fel som kan uppstå på de här bilarna, så att det inte blir så dyrt för kunden i slutänden, säger Peter Larsson.

Om skadorna bedöms vara alltför många på exempelvis motorhuven riskerar kunden få betala för en omlackering.
– Det räcker inte med att dutta i med stenskottpensel, säger Peter Larsson.

Men det behöver inte gå så långt som till en hel lackering.

Lösningen är det som brukar kallas ”spot repair”, eller punktlackering.
– Alltså att vi enbart åtgärdar den del av bilen som skadats. Det går inte att se att det gjorts en reparation, och det blir absolut ingen färgskiftning där lagningen övergår mot originallackeringen.

Det är en metod som togs fram för fem-sex år sedan som ett komplement till vagnskadegarantins dyra självrisk. Den är godkänd av både bilbranschen och försäkringsbolagen.

För kunden kan kostnaden hamna på cirka 1 500 kronor, istället för 5 500 kronor, som i exemplet med motorhuven.
– Den röda tråden är att få bilen i det som kallas ”normalt skick”, säger Peter Larsson.

Privatleasing kan vara ett bekymmersfritt sätt att bruka en bil, men om inte bilen sköts eller om olyckan är framme kan det bli väldigt dyrt.

För en tid sedan varnade Konsumentverket att det kan kosta uppemot 40 000 kronor för kunden om bilen får för många anmärkningar.

Däckslitaget är ytterligare ett exempel som kan göra att kostnaderna brakar i höjden.
– Men det går precis lika bra med begagnade däck till en bråkdel av kostnaden. Istället för att köpa nytt för 12 000 kronor kan det räcka med några få tusenlappar för begagnat, säger Peter Larsson och tillägger att detta kan kunden få råd om.

Ge råd, erbjuda en helhetslösning. Det här hit Lindeföretaget vill komma.
– Att du som kund besöker oss och drar nytta av vår kompetens och erfarenhet, säger Håkan Källström, marknads- och IT-ansvarig och fortsätter:
– Lämnas leasingbilen här för återställande till ett normalt skick tar vi ansvar för att den också blir godkänd av bilfirman.

Lindeföretaget har investerat i en ny lackeringshall, stor nog att ta emot husbilar och husvagnar. Takhöjden är 4,5 meter.
Lindeföretaget har investerat i en ny lackeringshall, stor nog att ta emot husbilar och husvagnar. Takhöjden är 4,5 meter.

Lindeföretaget har byggt en ny lackeringshall för större fordon.
– Mig veterligt är vi ensamma i länet om att kunna ta in husbilar och större husvagnar, säger Peter Larsson.

Spot repair metoden kan givetvis även användas på privatägda bilar, och de lite större fordonen.
– För husbilar är backningsskador väldigt vanligt. Ofta sitter det cyklar längst bak, och resultatet blir ett antal hål rakt genom husbilsväggen. Men istället för att byta bakre väggen kan vi reparera det som skadats och göra en lackering.
– Det är mycket sällan kunden ”får ett nej” av oss. Om vi inte kan hjälpa till lämnar vi alltid en länk till ett annat företag som kanske kan ta jobbet. Vi vill också värna om den lokala företagsamheten, säger Peter Larsson.

Vilket är det mest ovanliga jobbet ni gjort?
– Vi har till och med lackerat stridsvagnsammunition! Kunden som skulle ha patronerna godkände inte ytan, då ryckte vi in. Det var hundratals pjäser vi målade på plats, fem åt gången. Tyvärr fick vi inte ta några bilder, säger Peter Larsson.

Lindesbergs Bilskadecenter AB i Lindesberg är specialister på att reparera krockskadade fordon, utföra lackeringar, byta bilglas, göra bilvård med in- och utvändig rekonditionering.

Rekonditioneringen utförs av Lindesbergs Bilvårdscenter som är en del av Bilskadecenter.

Man kan boka tid genom att gå in på länken:
http://www.lindebilvardscenter.se/rekonditionering/boka-tid/

Firman har avtal med försäkringsbolag, och försäkringsärenden utgör merparten av alla jobb.

En ny inriktning är att företräda kunden vid återlämning av bilar efter att en leasingperiod är slut. Detta för att kundens kostnader till finansbolaget ska minska.

I en nybyggd lackeringshall kan man ta emot husbilar och husvagnar. Med sina väl tilltagna mått, 6 x 20 meter, och takhöjden 4,5 meter ökar möjligheterna att ta emot större fordon.

Firman har expanderat kraftigt sedan nuvarande vd Peter Larsson tillsammans med Henrik Carlsson och Håkan Pettersson köpte företaget 2006, som då hette Autolack. Då var man sex anställda, idag är man 24.

Mellan 40 och 60 objekt hanteras per vecka; allt mellan enkla reparationer till helskadade fordon i samband med krockskador.

Med den nya metoden ”spot repair” kan tiden att återställa skador på leasingbilar, kortas ned till några få dagar. Vid enklare jobb: några timmar.

Boka besiktningstid för att få reda på vad det kostar att reparera ditt fordon. http://www.lindebilskadecenter.se/boka-tid.

2016 utnämndes företaget till Årets Plåtverkstad, samt Årets Företag i Lindesberg.