Linus i Västerås står bakom Sveriges mest nöjda kunder

Man måste förstås inte driva lantbruk för att förstå lantbrukskunderna. Men det skadar inte. Linus Nordström delar nu livet mellan egna hästgården och att åka runt och hjälpa Sveriges mest nöjda kunder.

När jobbdagen är slut för Linus Nordström, försäkringsrådgivare lantbruk på Länsförsäkringar Bergslagen, väntar hästgården hemma i Lånsta utanför Sala.

Linus har bott på hästgården i Lånsta utanför Sala i elva år, och nu har han och hans flickvän precis fått möjlighet att köpa loss hela gården inklusive skog, åker och betesmark.– Jag känner mig lite instängd i stan. Och så är det skönt att alltid ha något att göra. Det är ingen risk att hamna i soffan framför tv:n, säger han.

Jag gör väl 150 hembesök per år. Jag får se många fina gårdar och träffa trevliga människor.

Många hembesök
Linus är uppvuxen på landet, och många av hans kompisar har lantbruk eller jobbar med lantbruk på olika sätt. Precis som han: Jobbdagarna ägnar han åt att å Länsförsäkringar Bergslagens vägnar fara över hela Västmanland för att hjälpa lantbrukare med diverse försäkringsärenden.
– Jag gör väl 150 hembesök per år. Jag får se många fina gårdar och träffa trevliga människor. Ofta har de haft Länsförsäkringar i generationer, och vi får vara med när nästa generation tar över. Det gör att kontakten blir väldigt nära.

Måste vara intresserad
Det är sällan kunderna ringer in till kontoret – istället ringer de direkt till Linus. Och det är så klart en fördel att han har personlig erfarenhet av att driva lantbruk.
– Man behöver inte vara specialist, men man måste vara intresserad och tycka om att prata om maskiner, skog och djur. Kunderna är i regel väldigt stolta och vill berätta om sin verksamhet. Och man får lite större förtroende om man vet vad en harv eller en balpress är när de ringer.

Vill du veta mer om hur du försäkrar din gård? Här kan du läsa mer.

Linus Nordström är stolt och glad över den nära relationen han och hans kollegor har med sina kunder.

Tryggt att vara kundägd
Länsförsäkringar toppar i år hela sex kategorier i Svenskt Kvalitetsindex, SKI:s, undersökning om vilka företag kunderna är mest nöjda med. Den nära relationen mellan kunder och medarbetare är en nyckel till framgången, tror Linus. Mycket bottnar i att Länsförsäkringar är kundägt.
– Kunderna vet att vi tar ut den premie vi behöver för att täcka de gemensamma skadorna. Blir det något över ska det tillbaka till vår ägare, det vill säga alla som har sina försäkringar hos oss. Det är en trygghet som säljare. När vi delade ut 170 miljoner kronor i återbäring förra året var det lätta kundbesök.

Skönt i skogen
Efter en intensiv dag med kundbesök är det skönt att få en stund med hästarna. Linus har precis fått körlicens för att få köra travlopp med Eli’s Surprise, eller Sune som han kallas till vardags. Även skogen är en ny och trevlig bekantskap.
– Snart är vi klara med motorsågskörkortet. Det är kul. Bra träning, och en möjlighet att tänka på något helt annat. Det är verkligen rogivande i skogen.

Vill du kontakta oss, så hittar du våra kontaktuppgifter här. 

Sveriges mest nöjda kunder enligt SKI

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en undersökning om hur nöjda kunderna är i olika branscher. Kunderna får svara på en rad frågor och ranka de olika bankerna, försäkringsbolagen och fastighetsförmedlingarna.

Länsförsäkringar toppar i år flest kategorier, hela sex stycken:

  • Bolån
  • Privat Bank
  • Privat Försäkring
  • Privat Pension
  • Företag Försäkring
  • Fastighetsförmedling

Källa: SKI

Läs mer om utmärkelserna här!