Nu satsar Johnells på större butiksyta för kvalitetskläder till kvinnor

Det är inte sant. Att kläderna gör kvinnan. Eller mannen. Sant är däremot att bäraren gör kläderna. Oavsett kön.
– Kläder inspirerar och nu får vi äntligen möjlighet att satsa ännu mer på våra kvinnliga kunder, säger Joakim Wong på Johnells i Örebro. Vi utökar damavdelningen rejält.
  • 1/2

    ANRIKA FOTSPÅR. Joakim Wong, ägare till Johnells i Örebro är precis som grundaren Anders Johnell, intresserad av kläder och teknik. – Jag började som civilingenjör med JAS-projektet men intresset för kläder tog över, säger han. Det har jag inte ångrat en dag. På bild: Camilla Arrhén butikschef och Joakim Wong.

  • 2/2

    ANRIKA FOTSPÅR. Joakim Wong, ägare till Johnells i Örebro är precis som grundaren Anders Johnell, intresserad av kläder och teknik. – Jag började som civilingenjör med JAS-projektet men intresset för kläder tog över, säger han. Det har jag inte ångrat en dag.

Det är inte utan att de längtat, de nio anställda på Johnells i Örebro.
– Vår damavdelning har varit lite undanskuffad, berättar Joakim Wong, ägare. Men nu bygger vi om den gamla Boomerangavdelningen och låter de snygga damkläderna få den plats de förtjänar. Lokalen är jättefin.

Det innebär rymliga ljusa lokaler, men också en egen ingång från gatan.
– Damsortimentet kommer att bli ännu mer varierat och det känns helt rätt att utöka det nu, säger Joakim.

Damsortimentet

Johnells som klädkedja fokuserade dock inte alls på kvinnor när Anders Johnell för 125 år sedan startade företaget. Hans passion var herrkläder och så har det länge varit inom Johnells.
– I Örebro började vi med damkläder för ungefär tre år sedan. Det finns ett stort intresse i stan för snygga märkeskläder för kvinnor och vi vill självklart bidra med vår kunskap i den efterfrågan.

Tre av butikens anställda kommer därför att ha ett extra fokus på damavdelningen.
– Inom Johnells finns en kvalitetsmedvetenhet och plaggen i butiken är handplockade. Vi är öppna för nya trender, färger och snitt men också mycket medvetna när det kommer till hållbarhet, säger Joakim. Kläder som håller länge är bra ur miljösynpunkt.

Läs mer: Våren på Johnells 2018 handlar om färg

Dessutom är det miljömässigt vettigt att handla kläder lokalt i butik.
– Kläderna i butikerna har åkt kollektivt, till skillnad från internethandeln där plaggen transporteras enskilt ett antal gånger fram och tillbaka.

Samtliga medarbetare på Johnells har fokus på service.
– Alla anställda i butiken har ett fantastiskt öga för konfektion och passform. De hjälper kunden att hitta rätt snitt på kläder, stil och färger. Oavsett om det gäller dam- eller herrkläder.  Personalen är butikens absolut största tillgång, säger Joakim och fortsätter:

– Vi står på tå för våra kunder. Och det gör vi bäst genom att säga vad vi tycker och mena det vi säger.

Personalen på Johnells i Örebro

I dagsläget finns cirka 40-talet utvalda varumärken hos Johnells i Örebro. Ett urval som kommer att exponeras ännu tydligare framöver. Dessutom öppnar butiken ytterligare en ny avdelning i höst.
– Då blir det premiär för vår ungdomsavdelning med märkeskläder för ungdomar i de lägre tonåren.

Men först – nu i maj – är det premiär för Johnells nya damavdelning.
– Lite stökigt är det ännu ett tag i butiken. Vi säljer ut en del plagg för att göra plats för det nya. Välkommen in och tjuvkika på vår ombyggnad. Och förstås – välkommen hit och inspireras av Johnells snygga damkläder, avslutar Joakim Wong på Johnells i Örebro.

Johnells Örebro

Om att äntligen få göra saker på sitt sätt

Kanske var det ovanstående som drev Anders Johnell att öppna sin butik, där på våren, i Nyköping 1893. Ett händelserikt år runt om i världen på många sätt. Den stora konstnären Miró föds, hamburgaren introduceras och kravet om lika rösträtt för kvinnor och män framförs för första gången.

På många sätt var Anders Johnell en modig man som gick i bräschen för såväl sin stora passion för mode som teknik. Han förde in fantastiska tyger och plagg från hela världen och var också den första i Nyköping att installera telefon.

När Anders sålde butiken 1953 som 90-åring, lämnade han bakom sig ett stort modearv som Johnells nuvarande ägare bröderna Gustav och Krister Thorstensson har förvaltat och förädlat i över 50 år.

I dag när deras respektive barn driver Johnells vidare har så klart mycket förändrats. I Johnells tio butiker säljs förstås helt andra saker än på Anders Johnells tid. Men mycket är ändå detsamma. Ett handplockat urval, en service i världsklass och omtanke på riktigt.