Ny vd på plats – han leder Örebrobaserade Hörmann in i framtiden: ”Vi vill bidra till ett tryggare Sverige”
Ett av hans stora mål är att företaget i framtiden ska bli en viktig leverantör av säkerhetsprodukter.
– Vi har ett väldigt starkt varumärke och hög kvalité på våra produkter och tjänster, säger Richard Thomsen.
I april började Richard Thomsen som ny VD på Hörmann – Sveriges ledande garageportsleverantör.
Den tyska port- och dörrtillverkaren Hörmann har långa traditioner och är Europaledande i sin bransch. I april blev Eskilstunabon Richard Thomsen den tredje vd:n för dotterbolaget Hörmann Svenska AB sedan det grundades 1997.
Bakom sig har Richard en 25 år lång karriär inom byggindustrin där han har haft ledande ställning inom försäljning och marknadsföring. Senast kommer han från den danska koncernen Norisol som erbjuder teknisk isolering där han var vd för Sverige.
– Jag har bott och arbetat i många år i Stockholm och flyttade tillbaka till min hemstad Eskilstuna 2001. Men har fortsatt att utgå ifrån Stockholm. Så Örebro känns lite som hemmaplan då det är enklare och snabbare att ta sig till och från jobbet. Hörmann passar mig bra eftersom många av mina tidigare uppdrag har haft samma affärsmodell med att sälja färdiga lösningar, installera dem och sedan erbjuda kunden service och underhåll på produkterna. Dessutom har jag under alla år i branschen alltid haft en väldigt positiv bild av Hörmann, berättar Richard.
Här kan du läsa mer om Hörmann och hitta skräddarsydda produkter för ditt behov
Richard Thomsen hamnade på vd-stolen mitt under brinnande coronakris och tvingades sätta sig in i företaget väldigt fort. Fem månader senare kan han konstatera att de ändå har klarat krisen väldigt bra.
– Vi har gjort en mängd aktiviteter för att kompensera de negativa effekter som Corona-pandemin har skapat. Framförallt så har vi arbetat hårt med att se över våra kostnader. Vi har haft naturliga personalavgångar som vi inte har ersatt. Vi har även under våren och sommaren varit tvungna att införa korttidspermitteringar. Lyckligtvis så har marknaden återhämtat sig lite och vi har då också glädjande nog att kunna dra tillbaka korttidspermitteringarna sedan september. Nu har vi arbete åt alla, säger Richard Thomsen, som är imponerad över det han har sett av Hörmann Sverige så här långt.
– Vi har ett väldigt starkt varumärke och hög kvalité på våra produkter och tjänster, vår lagerhållning och snabba leveranser är någonting som våra kunder värdesätter stort, intrycket jag själv får men som också våra kunder bekräftar är att våra medarbetare på Hörmann har stor kunskap och är väldigt ”service minded”. Det är såklart en viktig förutsättning när man vill skapa tillväxt.
Läs mer om Hörmanns industriportar här
Ett stort mål för Hörmann är att, vid sidan av kärnverksamheten villa- och industriportar, även utveckla andra produkt- och kundsegment, bland annat arbetar man med att marknadsföra och sälja säkerhetsprodukter som fordonshinder. Det handlar om skjutgrindar och så kallade pollare, stolpar som hindrar framkomligheten för bilar och därmed försvårar terroristattacker eller att man helt enkel vill spärra av för trafik. Hörmann tillverkar både fasta pollare och sådana som går att sänka ned i marken när någon behöver fram.
– Det finns ett uppdämt behov av den här typen av produkter, och min önskan är att myndigheterna arbetade mer proaktivt än reaktivt. Det kommer att behövas både pengar och politiska beslut, men när kunderna är redo har vi väldigt bra produkter att erbjuda, säger Richard.
Hörmanns ledord är ”Kvalitet utan kompromisser” och det ska genomsyra företagets sätt att arbeta både internt och ut mot kunderna. Det ställer höga krav och är någonting Hörmann arbetar med varje dag för att infria kundens förväntningar.
– Vårt goda rykte är vår starkaste tillgång och vi är oerhört noggranna med vad vi tar in för produkter för att inte äventyra det.
Hörmann grundades för 85 år sedan av Axel Hörmann och slog igenom som leverantör av garageportar i efterkrigstidens Tyskland. I dag leds koncernen av hans barnbarn och barnbarnsbarn. Familjeföretagskänslan präglar även det svenska dotterbolaget och det har tidigare vd Per Wetterdahl en stor del i som var med och startade det svenska bolaget, berättar Richard.