Sparbanken Bergslagen expanderar – fler rådgivare och specialister: ”Gynnar kunderna”
Det har gått ett år sedan Södra Dalarnas Sparbank och Bergslagens Sparbank gick samman. Samgåendet har varit positivt för både privat- och företagskunder, med fler rådgivare, specialister och ett större kundfokus – inte minst för kunderna i Frövi, Hedemora, Kopparberg, Lindesberg, Nora, Storfors och Säter.
– Sparbanken Bergslagen fortsätter att vara en attraktiv, stabil och framför allt lokal aktör med närhet till våra kunder, säger Andreas Auer, affärschef och ställföreträdande vd.
Sparbanken Bergslagen stolt partner till Dalarnas idrottsgala 2025.
Digitaliseringen går fort, men när andra banker väljer att stänga ner flera av sina lokala kontor tänker Sparbanken Bergslagen annorlunda. Samgåendet är en möjlighet att bygga en starkare och mer hållbar bank för framtiden med målet att ännu bättre möta sina kunders behov. I dag har de kontor i Frövi, Hedemora, Kopparberg, Lindesberg, Nora, Storfors och Säter.
– Vi vill säkerställa att en lokal sparbank finns kvar för framtida generationer där personlig service och kundkontakt är otroligt viktigt för oss. Du kan aldrig ersätta det personliga mötet. Även om vi har bytt namn och blivit större har våra kunder fortfarande tillgång till samma rådgivare och service, säger Andreas Auer.
Vid tidpunkten för sammanslagningen bestod personalstyrkan av 98 personer. I skrivande stund har banken 107 anställda med ytterligare tre specialisttjänster på väg att tillsättas.
– Vi har allt under samma tak och tror på att lokala beslut ger lokal tillväxt. På så sätt får kunderna snabba besked när vi hanterar allt på plats. Det handlar om att alltid ha kunden i fokus, säger Andreas Auer.
Han förklarar att den lokala närvaron bara är en del bakom sammanslagningen. Den centrala delen handlar om att de vill fortsätta att arbeta efter – och stärka grundtanken med sparbanksidén (se faktaruta).
– Vi vill fortsätta vara en nära och tillgänglig bank för alla. Vårt mål är att skapa möjligheter att förverkliga drömmar och bygga livskraftiga samhällen, säger Andreas Auer och fortsätter:
Vi vill även bidra till långsiktig ekonomisk trygghet och stabilitet.
Sparbanken Bergslagen erbjuder alla produkter och tjänster som storbankerna i kombination med personlig service. Detta gör att de skiljer sig från många andra banker. Men det finns ytterligare en sak som skiljer dem från konkurrenterna.
– Vi kan vårt område och vi har ett stort hjärta för det lokala, därför betyder vårt engagemang i lokalsamhället otroligt mycket för många. Vår vinst stannar här och gör nytta på hemmaplan, konstaterar Andreas.
EXTERN LÄNK: Här kan du läsa mer om Sparbanken Bergslagens företagsrådgivning
Med nästan 190 års erfarenhet i ryggen ser Sparbanken Bergslagen fram emot att möta framtiden – starka, innovativa och fokuserade på att göra skillnad. Banken kommer fortsätta bygga vidare på sitt arv och stärka sitt arbete med samhällsnytta för att skapa ännu mer värde för Bergslagen.
– Självklart kommer vi ha samma engagemang och bidra till en positiv utveckling i samhällena där vi verkar. Det ligger i sparbanksidén och gäller naturligtvis alla kommuner där vi är verksamma. Vi strävar alltid efter att vara en drivkraft för lokal tillväxt och samhällsutveckling genom att bland annat stödja lokala initiativ och projekt, avslutar Andreas Auer.
FAKTA
Sparbanksidén
Sparbanksidén är ett koncept som grundar sig på tanken att erbjuda banktjänster till breda samhällsgrupper, med fokus på sparande och ekonomisk trygghet. Här är några centrala aspekter av sparbanksidén:
- Tillgänglighet för alla: Sparbanker ska vara tillgängliga för alla samhällsgrupper, oavsett ekonomisk status. Målet är att främja sparande och ekonomisk stabilitet bland befolkningen.
- Lokal förankring: Sparbanker har ofta en stark lokal förankring och arbetar för att stödja och utveckla det lokala samhället. Vinster återinvesteras ofta i lokala projekt och initiativ.
- Ingen vinstutdelning: Till skillnad från kommersiella banker delar sparbanker inte ut vinster till aktieägare. I stället återinvesteras överskottet i banken och det lokala samhället.
- Kundnytta i fokus: Sparbanker strävar efter att erbjuda tjänster som är till nytta för kunderna, med fokus på långsiktiga relationer och kundens ekonomiska välbefinnande.
- Främja sparande: En central del av sparbanksidén är att uppmuntra och underlätta för människor att spara pengar, vilket bidrar till ekonomisk trygghet och stabilitet.
- Utbildning och rådgivning: Sparbanker erbjuder ofta ekonomisk rådgivning och utbildning för att hjälpa kunderna att fatta välgrundade ekonomiska beslut.