Besvikelse över Peter Hultqvist och S-sveket mot Dalarna

Denna artikel är framtagen av Centerpartiet i Dalarna.

När regeringen nyligen presenterade infrastrukturplanen för 2018-2029 blev Peter Helander, Centerpartiets riksdagsledamot från Dalarna, upprörd:
– I den planen finns knappt några nya satsningar på Dalarna och Dalabanan. Situationen har blivit allvarlig för vårt län. Så här kan vi inte ha det, säger Peter Helander, som anser att försvarsminister Peter Hultqvist, som också är Dalarnas Socialdemokratiske ledare, agerat konstigt i det här ärendet:

Sofia Jarl, som är Centerpartiet Dalarnas toppkandidat till nya regionfullmäktige och Peter Helander, Centerpartiets riksdagsledamot från Dalarna, är besvikna över att regeringen knappt satsar någonting på Dalabanan. Samtidigt noterar de att Hultqvist, som kritiserat tidigare regeringar i detta ämne, ligger lågt i samband med beskedet från den nuvarande S-märkta regeringen. Foto: Centerpartiet Dalarna.

Trots alla sina vallöften och krav på tidigare regeringar håller han helt tyst om Dalabanan. Man kan fråga sig om Peter Hultqvist blivit överkörd av den regering han själv ingår i?
Peter Helander har genom åren samlat på sig klipp och citat där Hultqvist, offensivt attackerat alliansregeringen när det gällde Dalabanan. Några exempel på Hultqvists utspel som Peter Helandet sparat:

10 november 2006
”Det krävs en satsning på mellan 1,5 och 5 miljarder kronor.”
(Riksdagens allmänpolitiska debatt)

6 september 2010
”Det har tagit alldeles för lång tid att få till den här satsningen, nu vill vi socialdemokrater att tågresan till Stockholm kortas från dagens två timmar och åtta minuter till en timme och fyrtio minuter”
(Intervju i Svt)

6 januari 2014:
”De som har ett seriöst intresse av Dalabanan måste stöta på regeringen. Jag hoppas att alla krafter följer upp det här. Ytterst blir detta ett politiskt ansvar.”
(Kommentar i DT i samband med att han krävde besked om Dalabanan av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd)

10 april 2014
”Det saknas 350 miljoner. Regeringen sviker nu Dalarna. De står i fortsatt skuld till länet och övriga längs Dalabanan! Så här får en regering inte agera!”
(Kommentar av regeringens nationella transportplan under perioden fram till 2025)

Peter Hultqvist har pratat mycket, men hållit lite när det gäller Dalabanan. Observera att han faktiskt sitter i regeringen. Foto: Centerpartiet Dalarna

Peter Helander har också fastnat för detta Hultqvist-citat:
”Det här är ett bevis för regeringens misslyckade politik gällande infrastruktur. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det finns en tydlig Stockholmsfixering i hur den borgerliga alliansen styr Sverige!”

–Hultqvist och hans socialdemokrater har lovat ökade satsningar på Dalabanan om dalfolket bidrog till att rösta fram en socialdemokratisk regering, säger Peter Helander, som sedan visar en debattartikel från den 17 juli 2014. Där skrev riksdagsledamöterna Anders Ygeman (S), då ordförande i trafikutskottet, och Roza Güclü Hedin (S) från Falun:

”I valet i september är det du som kan rösta på Socialdemokraterna för både fler jobb och tåg som går i tid.”

– Nu har S-ledda regeringen presenterat sin infrastrukturplan och här noterar vi att allt tyder på att den socialdemokratiska riksdagsmajoriteten har svikit Dalarna. Vi konstaterar att Hultqvist har pratat mycket, men hållit lite. Notera att han faktiskt sitter i regeringen, menar Peter Helander.

Glömt landsbygden
Sofia Jarl, som är Centerpartiet Dalarnas kandidat till nya regionfullmäktige, har mer i detalj studerat regeringens infrastrukturplan och vad det innebär för Dalarna:
– Här gör regeringen en tydlig prioritering där allt mer resurser koncentreras till storstäderna, på bekostnad av landsbygden. Det syns bland annat genom att medlen till Dalarnas länsplan inte fått någon ökning alls av den totala höjningen på nästan 20 procent.

Sofia Jarl presenterar också ett annat intressant räkneexempel som visar hur orättvist regeringens förslag slår mot Dalarna:
– Om infrastrukturanslaget skulle fördelas utifrån befolkning jämfört med övriga landet, skulle insatser motsvarande över 19 miljarder tillfalla Dalarna under planperioden. Men summan av planerade objekt, uppskattade medel för drift och underhåll samt till länsplanen uppskattas till drygt 4,3 miljarder kronor. Dalarnas utfall utgör 0,62% av infrastrukturplanens totala anslag men utifrån befolkningsmängd borde Dalarna tilldelats 2,8%. Då har vi inte tagit hänsyn till Dalarnas storhet som turistlän och exportlän!

Sofia Jarl är dessutom frågande till att regeringen satsar pengar på höghastighetsbanor i den nu fastställa infrastrukturplanen. Det innebär att andra angelägna objekt runt om i Sverige slås ut. Vår hållning är att låna upp det kapital som behövs för att så snabbt som möjligt bygga höghastighetsbanorna och Norrbotniabanan. Påverkan i gällande plan blir betydligt lägre och nya banor kommer på plats snabbare.
-Att Dalarna år efter år fortsätter att hamna i strykklass är inte försvarbart.

De investeringar som nu föreslås i den Nationella planen är inget annat än ett stort svek från Socialdemokraterna i Dalarna.