Stort intresse för att läsa lokala medier – Sara Jutterström på Ljusnan: ”Så når du ut med företagets marknadsföring”
– Trafiken till helahälsingland.se har ökat med 9 procent den senaste tiden och detta är självklart intressant för företag som vill nå ut med sin marknadsföring. 9,3 av 10 personer i Bollnäs och Ovanåker nås med kombinationen annons i morgontidningen och på nyhetssajten.
Läsarintresset för lokala nyheter ökar. Sören Norell, Erik Sjödin och Lena Tofält är några ur gänget som jobbar med marknadsföring på Ljusnan.
Det berättar Sara Jutterström på Bonnier News Sales i Bollnäs/Ovanåker och hon fortsätter:
– Läsarna är måna om att känna till vad som händer lokalt. De väljer att söka sin information från trovärdiga källor, som från våra lokala tidningar och nyhetssajter. Det är vi stolta över och det innebär att om du som företagare vill nå så många som möjligt i Bollnäs och Ovanåker är det oss du ska jobba med. Inget annat media har den räckvidden lokalt.
Och visst är det en otrolig tyngd för gänget på Ljusnan att veta att Bollnäs- och Ovanåkersborna verkligen läser tidningen och nyhetssajten www.helahälsingland.se. Men idag handlar marknadsföring också om annat än räckvidd.
– Vi på Företagsmarknad i Bollnäs och Ovanåker brinner för att jobba lokalt och ser papperstidningen som vår grund samtidigt som det är otroligt viktigt för varje företag att också ha en digital strategi. Att ha en vilja att synas digitalt.
Effektivast är att rikta kampanjer både brett och mot en exakt målgrupp samtidigt. Och oavsett vilken budgetram företaget har är detta faktiskt möjligt.
– Företaget behöver nå så många det går med sitt budskap och samtidigt pitcha exakt rätt målgrupp för budskapet. Då blir effekten av marknadsföringen maximal och den kombinationen är ett oerhört bra sätt att få lönsamhet på sin kampanj, säger Sara.
Och det är just lönsamma affärer för kunderna som är målet för säljarna på Ljusnan.
– Vi kan detta med en effektiv mediemix mellan olika medier och genom Ljusnans nya ägare Bonnier News, har vi nu mer vidd i portföljen. Plus mer tyngd och extra spetskompetens via flera områden inom marknadsföring.
Just vidden i den nya portföljen gör att marknadsföringen kan få ett stort genomslag, menar Sara Jutterström.
– Vi kan nu hjälpa våra kunder att synas bland annat i Expressen, Dagens Industri och Dagens Nyheter, i papper eller lokalt digitalt via nyhetssajterna. Och med hjälp av Bonniers olika magasin, såsom ToppHälsa, Mama, Teknikens Värld, Allt om mat, med flera, kan vi rikta en annonskampanj mot just den målgrupp företaget har. Också superlokalt.
Med dessa olika verktyg kan Ljusnans annonskunder i sin marknadsföring laborera och hitta vinklar exakt mot sin målgrupp. Lokalt och/eller rikstäckande. Dessutom finns på Ljusnan en hel avdelning med personer som har spetskompetens inom rekrytering, sociala medier, Google sök och natives det vill säga redaktionella annonser.
– Vi kommer gärna ut till företag tillsammans med dessa personer för att kunna göra en behovsanalys och hitta en strategi för att nå rätt målgrupp för att kunna leverera den effekt som förväntas, säger Sara och fortsätter:
– Vi på Företagsmarknad är i Bollnäs och Ovanåker för att stanna, vi är lokala och jobbar för att få det lokala näringslivet att blomstra. Mår företagarna här bra, då mår vi bra och vi behöver lyckas tillsammans.
Fakta – Gänget som jobbar med marknadsföring på Ljusnan:
Sören Norell
● Jobb: Säljledare Hälsingland.
● Bästa egenskaper i jobbet: Att lyssna och ha koll på läget.
● Utmaning för företagskunder just nu: Den digitala utvecklingen.
● Mål i jobbet: Att hjälpa mina kunder att tjäna mer pengar och hjälpa säljarna att göra bra affärer.
● Dold talang: Grillmästare, helt kött kryddat med salt, peppar och kärlek.
● På G i jobbet: Att presentera Bonniers fantastiska medieportfölj.
Bengan ”Mr Radio” Holmberg
● Jobb: Radiospecialist i Hela Gävleborg.
● Bästa egenskaper i jobbet: Hitta vilka medier som passar till kunden, beroende på målgrupp.
● Utmaningen för kunderna just nu: Kundens kunder finns på många olika plattformar (medier) , i vilka medier får kunden bäst effekt.
● Mål i jobbet: Att hjälpa kunden att få så bra effekt som möjligt med sin medieinvestering.
● Dold talang: Spelar gitarr. Håller på med amerikanska bilar (har tre stycken).
● På G i jobbet: Hur mycket som helst. Analyser, paketeringar, med mera.
Erik Sjödin
● Jobb: Mediesäljare i Söderhamn, Bollnäs och Ovanåker.
● Bästa egenskaper i jobbet: Jag är bra på att lyssna in kundens behov.
● Utmaning för företagskunder just nu: I dagens mediadjungel är utmaningen att välja rätt kanal vid rätt tillfälle.
● Mål i jobbet: Att mina kunder skall känna sig trygga i valet av marknadskanal.
● Dold talang: Jag har svart bälte i att spendera tid i ishallar.
● På G i jobbet: Massor, just nu är det mycket presentationer av Bonniers otroligt stora medieportfölj.
Lena Tofält
● Jobb: Mediesäljare i Bollnäs och Ovanåker.
● Bästa egenskaper i jobbet: Lyhörd med fokus på kundens lönsamhet.
● Utmaning för företagskunder just nu: Hitta rätt mediemix för sin marknadsföring.
● Mål i jobbet: Hjälpa kunden med bra marknadsföringsstrategi för bästa effekt.
● Dold talang: Grym på att koka pepparsås.
● På G i jobbet: Presentera mediemixen inom Bonnier News.