”Bara tuta och köra med privatleasing”
Joakim Karlsson, säljare.
En stor trend i samhället går mot mer av abonnemang, snarare än att äga. Det finns en ökande andel som väljer att betala för en funktion. Privatleasing är en del av denna trend. Joakim Karlsson, säljare hos Björkmans Bil Kia Lindesberg, har märkt ett ökande intresse för att privatleasa en Kia.
— Kia har under de senaste åren gjort en storsatsning på privatleasing och det har också märkts hos våra kunder. Fler och fler väljer att leasa en Kia idag och det beror främst på det välpaketerade priset där både service och garanti ingår. Tidigare kunde man endast privatleasa våra mindre modeller, idag kan du privatleasa alla bilar och även våra elbilar, plug-in-hybrider och hybrider, berättar Joakim Karlsson.
Hur resonerar de som väljer privatleasing?
— De som väljer privatleasing vill ha ett enkelt och tryggt bilägande. De vill slippa krångel och ha allt klart klappat och färdigt. Bara tuta och köra. Sannolikt är en större andel av de som väljer privatleasing inte bilintresserade och istället bara vill att bilen ska fungera och fylla den funktion de har behov av och endast betala en månadskostnad. Privatleasing innebär även att de kan välja att lägga sina sparade pengar på andra intressen och investeringar, då det inte krävs någon kontantinsats som vid en finansiering, säger Joakim Karlsson.
En annan stor förändring i Kias privatleasingerbjudande är att det numera går att välja bland flera körsträckor.
— Tidigare var det max 4500 mil på en treårsperiod som gällde, idag kan du välja 6000 eller 9000 mil istället. Det gör att nya målgrupper kan välja privatleasing och att allt fler väljer det som en förstabil i familjen. Tidigare ägde man ofta en förstabil och kanske leasade den andra bilen. Idag blir det allt vanligare att du privatleasar din huvudbil, är ni en familj kan ni välja en stor familjebil till exempel, och att äga en äldre bil som andrabil istället. Privatleasing passar faktiskt allt fler idag, och varför inte välja en Kia att privatleasa för att pendla till jobbet till exempel? Dessutom har du alla möjligheter att utrusta din bil individuellt precis som det passar dig. Vill du ha lasthållare eller dragkrok så löser vi det, samma sak med färg eller val av utrustningsnivåer.
Joakim Karlsson berättar att det märkts ett stort ökande intresse vad gäller att privatleasa elektrifierade bilar.
— Det är framförallt på våra Plug-In hybrider som vi märkt en stor ökning av på privatleasing. Framförallt Kia Niro Plug-In Hybrid som blivit en riktigt raket, men även våra andra plug-in-hybrider har varit populära. En fördel med privatleasing är att klimatbonusen räknas av redan från början, det gör att du får en lägre månadskostnad redan från dag ett. Köper du en bil dröjer det annars 6 månader innan du får klimatbonusen från Transportstyrelsen. Bonusen blir en hel del med allt från 60.000:- för rena elbilar till ca 35.000 kr för en Plug-In Hybrid exempelvis. Det gör att det blir ett bra val både för miljön och plånboken, säger Joakim Karlsson.
Vilka är de vanligaste frågorna som ni får om privatleasing?
— De som inte känner till privatleasing frågar ofta hur det fungerar efter att leasingperioden är slut. Det är faktiskt inte några konstigheter alls. När vi gör affären går vi igenom allt vad det innebär. Det finns exempelvis bildexempel på vad som är normalt slitage och vad som inte är normalt. Sedan är det viktigt att kunden är medveten om sitt åtagande såklart, även om du inte äger bilen måste den ju såklart skötas och tas om hand. Så länge du tar hand om din bil, gör service med mera så brukar det aldrig vara några problem, säger Joakim Karlsson.
En del i enkelheten med att privatleasa hos Björkmans Bil är att du kan få hjälp med allt på anläggningen i Lindesberg.
— Privatleasar du hos oss så gör du även service här, och har du frågor om försäkring med mera så löser vi det. Har du frågor om privatleasing eller vill provköra någon av våra nya modeller så är ni varmt välkomna in till oss, säger Joakim Karlsson, säljare hos Björkmans Bil Kia Lindesberg avslutningsvis.
Bonus – till bilar med låga utsläpp
Den 1 juli 2018 togs den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar bort och supermiljöbilspremien ersättes av en klimatbonus för bilar med mycket låga utsläpp. För bilar med noll-utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/bonus/