Resan är målet på magiska Hurtigruten

Djupa fjordar med smäktande vyer, snöiga bergstoppar i fjärran och kaptenens röst i högtalarna: "Nu måste ni vända blicken styrbord, tumlare i sikte!"

Resan är målet på magiska Hurtigruten

När man nämner Hurtigruten kan folk få något drömskt i blicken. Det är inte för intet som den har kallats för ”världens vackraste sjöresa”. För många är det något man bara måste uppleva en gång i livet. Lite grann som att besöka Niagarafallen, kanske åka transsibiriska järnvägen eller varför inte en safari i Kongos nationalparker.

Jämfört med andra drömresor så är en resa med Hurtigruten något som passar normala plånböcker. I alla fall om man väljer att ta sig dit med en modern och bekväm turistbuss med förstklassigt benutrymme och panoramafönster. Vill man korta ner restiden finns det förstås bra flyg att välja till, men varför ha bråttom? Många upplevelser väntar längs med bussvägen! Vad sägs till exempel om rondellkörning inne i ett berg och Vøringsfossen med sitt 182 meter höga vattenfall?

Vi har träffat en av reseledarna, Kent Loremark, som jobbar för Björcks Resor i Södertälje. De arrangerar femdagarsresor med buss direkt till någon av fartygen som trafikerar rutten. Med en av Hurtigruten-skeppen tar man sig från Trondheim ner till Bergen, med flera spännande stopp i hamnar längs vägen.

Kent om någon vet att jämföra resemål och vad en riktigt bra resa innebär. Och han är lyrisk över turerna med Hurtigruten. Han har varit iväg fem gånger på aktuell rutt, och fler lär det bli. Det finns alltid något nytt att upptäcka. Här låter vi honom själv berätta ingående hur resan går till!

Kent Loremark berättar:

Dag ett
Dagen börjar tidigt för mig som reseledare och busschauffören, vi går upp i ottan och träffas över en kopp kaffe och planerar dagen och går igenom resan i stort. Därefter gör chauffören en säkerhetskontroll av bussen innan vi åker iväg mot vårt första stopp i Södertälje.
Beroende på var vi har resenärer stannar vi till på några orter längs med vår resa som går via Västerås och förbi Rättvik med vackra Siljan på vänster sida. Vid Mora brukar det vara lagom dags för ett lunchstopp och en bensträckare. Vi stannar till vid någon lämplig restaurang som vi känner till, och resenärerna väljer själva vad de vill äta. I paketpriset med Björcks Resor ingår middag och frukost alla dagar, det är valfritt vad man vill köpa till lunch.

Efter Mora siktar vi på Sälen, och vid Hundfjället brukar det vara lagom att sträcka ut benen igen. Det finns ett litet köpcentrum där för den som vill handla något innan vi åker in i Norge. Väl i Norge åker vi förbi avfarten till skidorten Trysil, svänger söderut och efter bron över Trysilälven brukar det bli dags för bussfika vid en vacker rastplats. Gott kaffe med utsikt, det är något speciellt med det!
Så fortsätter vi söderut mot Elverum och under färden berättar jag lite om vad vi passerar. Här i krokarna ligger till exempel destilleriet som gör Løitens Linie Akvavit, ett norskt brännvin smaksatt med kummin där originalet bara går att köpa i Norge sedan 1990.

Så kommer vi ut på E6:an och svänger norrut, med Norges största insjö Mjøsa på vänster sida. Sjön är hela tio mil lång. Där ligger 4.000 år gamla orten Hamar vackert beläget intill sjön, och vi checkar in på ett fint hotell strax norr om centrum.
Middagen väntar på oss, men vi har tid att göra oss i ordning innan middagen står på bordet. Vill någon ta ett dopp i hotellets pool så finns det möjlighet till det! Hotellen vi bor på har genomgående hög standard. Hamar var förresten en av värdorterna under Olympiska Spelen i Lillehammer 1994, som vi passerar nästa dag.

Dag två
Efter en rejäl frukostbuffé ger vi oss iväg norrut med bussen, och tar en avstickare upp till Lillehammers välkända hoppbacke där det är mycket vackert. Efter det åker vi vidare norröver och tar en busskaffe vid Ringebu som har en uråldrig stavkyrka. Det finns bara 28 stavkyrkor kvar i Norge, under Medeltiden fanns det mellan 1.000 och 2.000 stycken. Den ligger vackert till och vi stannar vid kyrkbacken. Här finns det tid att gå runt och njuta av nejden runt omkring.
Efter stoppet far vi vidare och åker genom hela långa Gudbrandsdalen i Oppland Fylke, i Sverige mest känd för sin mesost. Den sträcker sig 23 mil från Lillehammer till Lesjaskogsvatnet, med 500 meters nivåskillnad.

Vi passerar Dombås och kommer upp på Dovrefjell. Där ser man Snøhetta i fjärran med sina fyra toppar, Norges 24:e högsta men den högsta utanför Jotunheim i södra Norge. Jotunheim betyder förresten ”Jättarnas hem”. På väg ner igen brukar vi stanna till i Dombås, det finns ett litet center där med olika lunchserveringar som är trevligt. En timmes paus blir det, sen bär det av förbi Oppdal, Stören och Hemdal. Vi stannar till uppe på fjället och har vi tur får se myskoxar. Det bor en population där sedan 1947.

På sena eftermiddagen hinner vi ännu en busskaffe en stund innan Trondheim där vi pausar vid den berömda domkyrkan. Nidarosdomen, som uppfördes år 1320 är efter Uppsala Domkyrka den största i Skandinavien. Hit vallfärdar fortfarande många pilgrimer. Är kyrkan öppen kan man köpa en entrébiljett och se den inifrån, ibland har de stängt.
Efter det beger vi oss till hotellet i samma stad, inte mer än ett stenkasts avstånd från fartyget vi ska åka med följande dag. Jag brukar ringa i förväg så hotellet kan förbereda sig på vår ankomst, men återigen finns det tid att fräscha upp sig innan middagen.

Vill man ta en kvällspromenad efteråt är man i centrum efter 10 minuters gångväg.
40 mils körning på en dag låter kanske inte så mycket, men vi hinner med många trevliga stopp och i Norge är vägarna ändå inte gjorda för snabba transportsträckor.

Dag tre
Nu väntar en dramatiskt vacker del av resan. På morgonen lastar vi bussen och åker den korta biten till fartyget. Jag hämtar ut alla hyttnycklar och vi går ombord efter att ha informerat alla om hur det går till. Vårt fartyg avgår klockan 10.00. Det finns plats för bilar på båtarna, men stora fordon som vår buss får köras landsvägen. Elva olika båtar är det som samtidigt trafikerar rutten Bergen till gruvorten Kirkenes nära ryska gränsen. Åker man fram och tillbaka hela vägen tar de 2.500 sjömilen elva dygn!

Vi ska spendera en natt på båten på vår resa söderut mot Bergen. Hytterna är insideshytter, men där är man i stort sett bara tiden då man sover. Ytterhytt kan man köpa till om man vill. Hjärtat på båten är salongerna längst fram och högst upp i båten med panoramaglas runt om. Däcket är också tillgängligt med frisk och saltmättad luft.
Vi går inomskärs men det är mycket öppet vatten också, med större öar och vi passerar många fjordar. Kaptenen ropar ut om det händer något extra intressant, som om vi får sällskap av tumlare eller kanske en havsörn. Ta med en kikare!

Flera hamnar stannar vi till vid, ofta centralt belägna i städerna. Vi anländer till Kristiansund klockan 16.30. Vi kommer vid midnatt till Ålesund, som sägs vara Norges vackraste stad. Florö anlöps klockan 07.15. Det finns möjlighet att gå iland om man vill, även om stoppen bara är trekvart. Under tiden går livet sin gilla gång för de som jobbar inom fiskenäringen, det lastas på och det lastas av i stora kar. Man kommer nära en helt annan värld, det är som en tidsresa.
Det finns restaurang med god mat och café på båtarna som är mindre än en vanlig Finlandsbåt. På M/S Kong Harald kan man räkna till 474 bäddar och plats finns för 622 passagerare. De elva båtarna som trafikerar nordlig eller sydlig kurs är snarlika varandra, en del är från 90-talet och andra är nyare. Vi har till exempel den senaste, M/S Fram byggd 2007 som endast tar 322 passagerare, M/S Midnatsol byggd 2003 som tar 1.000 passagerare, M/S Nordnorge från 1997 och M/S Nordlys från 1994. Ombord är det komfortabelt och trivsamt. Klädstilen är ledig, alltså ”casual”.

Hurtigruten har under speciellt de tidiga åren varit det enda rimliga färdsättet för boende på avlägsna platser längs Norges långa kuststräcka, och fortfarande använder norrmännen fartygen som ett smidigt sätt att ta sig mellan orterna och det är långt ifrån bara turister på båtarna. Ryktet om den vackra naturen har naturligtvis spridit sig som ringar på vattnet jorden över, och bland passagerarna hör vi allt ifrån engelska och ryska till japanska, tyska, italienska och portugisiska. Upplagt för spännande möten människor emellan, med en fantastisk gemensam upplevelse. Vi åker mitt i sommaren så det är ljust hela natten.

Dag fyra
Efter lite sömn väntar en rejäl sjöfrukost med smäktande utsikt över ömsom karga klippor, ömsom trädklädda bergssluttningar med sagolika vattenfall från höjderna. Kanske fler överraskningar från naturen, och har vi tur är vädret på vår sida. Det har det faktiskt varit alla mina resor, då kan man stå på däck och göra sina egna upptäckter.
Vi njuter av atmosfären ända till klockan 14.30 då vi anländer Bergens vackra hamn, där bussen väntar på oss. Vårt bagage går via transportband som på flyget så vi slipper bära det till bussen. Det brukar uppskattas!

Upplevelserna är inte slut bara för att båtresan är det, vi har mycket kvar. Vi tar sikte på hotellet i Geilo, en klassisk vintersportort. Vi kör över Voss i Hordaland fylke med otrolig utsikt över berg och dal. Därifrån ner mot Hardangerfjorden som vi nu korsar via den helt nyöppnade bron som togs i bruk i augusti förra året. Tidigare fick man åka färja.
Vi stannar till för en bussfika vid Vøringsfossen som har ett lodrätt fall på 145 meter och en total höjd om 182 meter. Här forsar minst tolv kubikmeter vatten i minuten under sommarhalvåret, och det brukar vara ett av Norges mest välbesökta naturattraktioner. Hade du valt flyget hade du missat det här! Det är en stor naturupplevelse. Vi åker serpentinvägar en stund innan vi åker in i berget, som i folkmun kallas för Lilla Trollstigen. Det är rejält dramatiskt, mitt i berget finns en rondell där vi svänger höger. Berget är en riktig schweizerost av vägar. Efter det kör vi vidare över en av Europas till ytan största bergsplatåer, den cirka 2.000 kvadratkilometer stora Hardangervidda, och då börjar vi komma på lite höjd igen. Vi är på 1.100-1.200 meters höjd. Den högsta toppen är nästan 1.700 meter hög och har snö mitt i sommaren. Innan det blir kväll och vi anländer hotellet i Geilo har vi chans att se renar. Den dagen blev det inte mer än 24 mil, men desto kurvigare. Hotellet är stort men familjärt.

Dag fem
Det här blir en lång transportdag. Vi vill helst komma iväg senast halv åtta för att inte vara hemma för sent. Vi kör sydost genom bland annat Hallingdalen ner mot Gjøvik vid sjön Mjøsa som vi passerade på vägen norrut. Lunchstoppet blir vid Rudshøgda efter att ha åkt en lång bro över Mjøsa. Här finns ett Alf Prøysen-museum som man kan svänga förbi om tid och intresse finns. Han som i Sverige kanske är mest känd hos allmänheten för sina berättelser om Teskedsgumman.
Efter lunchen kör vi sydost mot Sverige och Sälen. Snabbfika i Mora och kvällsmat i Falun där det också blir chaufförsbyte, innan vi slutligen når sista destination Södertälje närmare klockan 22. Blir transportsträckorna för långa brukar jag fylla ut med lite uppskattade aktiviteter!

Resan är över, men minnena består. Och jag som har gjort trippen flera gånger kan inte göra annat än att varmt rekommendera dig att följa med på en resa. Det är så fantastiskt vackert att det är svårt att beskriva, det måste upplevas livs levande!

Björcks Resor