Kända bilhandlaren i Sundsvall byter namn – och får ny vd: ”Ska förvalta och förädla”
– Även om jag är ny i företaget och vi får en annan skylt så ska Sundsvallsborna känna igen sig. De som möter och hjälper våra kunder är ju fortfarande samma personer som tidigare, säger nyblivna vd:n Anders Skönby.
Alla anläggningarna från Gävle till Luleå samlas under nya skyltar i det nya, gemensamma bolaget: Bilinorr.
Hospitality är det engelska uttrycket för gästfrihet och är ett begrepp som används i hotell- och besöksnäringen. Efter 13 år i hotellbranschen är det så tydligt att Anders Skönby har det i sig. Glatt hälsar han på alla han möter – såväl besökare som anställda – när han kliver in genom dörren på Bilinorr i Sundsvall som fram till nyligen hette Toyota Center.
– Vi ska se om det finns något ledigt rum som vi kan låna. Det är ju trots allt sportlov så jag räknar kallt med att någon säljare är ledig, säger Anders Skönby och ser sig om i bilhallen.
Han är ny på jobbet. Det har bara gått tre månader sedan han tillträdde som vd i bolaget som vid årsskiftet bytte form då sex bilhandlare längs Norrlandskusten gick samman i ett nytt gemensamt bolag; Bilinorr. Nu ska alla anläggningarna från Gävle till Luleå samlas under nya skyltar. Men trots det nya är det viktigt att behålla det som är välfungerande och bra understryker Skönby.
– Vi har bra produkter från Toyota, bilhallar som håller hög nivå och fantastisk personal – det ska vi inte peta på. Min tanke är att förvalta och förädla snarare än att förändra utan att för den delen tappa riktningen mot att fortsätta vara en modern bilhandlare, säger han, styr stegen mot ett tomt kontor och fortsätter samtidigt;
– Det går hand i hand med begreppet Kaizen som är rådande inom hela Toyota-industrin och som är ett förhållningssätt som handlar om att genom små modifieringar befinna sig i ständig förbättring.
Han ler, blinkar till och säger;
– Den fick jag in bra, va?!
Nytt men ändå bekant; här hittar du Bilinorrs nya hemsida
Kontoret tänds upp, kaffekoppen är påfylld och Anders Skönby gungar sakta i kontorsstolen. I och med flytten över till Bilinorr gick han från att ha varit regionchef på en stor hotellkedja med anläggningar från Sundsvall till Kiruna till att troligen tillbringa något färre mil i bilen. Men ambitionen att fortfarande finnas ute i verksamheten så ofta han kan finns kvar.
Det är här – ute på anläggningarna som affärerna görs – och då är det här krutet ska läggas. Den lokala förankringen kan aldrig underskattas
– Jag tror att det är viktigt för att verkligen förstå en verksamhet. Sen har varje enhet en platschef som ser till att den dagliga verksamheten fungerar. Jag ska, tillsammans med platscheferna, bara vara ett verktyg som möjliggör att den lokala personalen har bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas. Det är här – ute på anläggningarna som affärerna görs – och då är det här krutet ska läggas. Den lokala förankringen kan aldrig underskattas, säger han.
Gemensamt för alla anläggningarna är att de historiskt haft låg personalomsättning.
– Det är något vi ska vara stolta över och som vi ska fortsätta att sträva efter att vara. Om vi har anställda som trivs och mår bra är det stor chans att det kommer att synas ut mot kund. Och nöjda kunder är det vi lever på, säger han.
Inom kort får han möjlighet att träffa några av dem. Namnbytet ska firas på alla anläggningarna och det görs naturligtvis med deras kunder. På lördag 19/3 kommer det dukas upp tårta på alla Bilinorrs anläggningar från Gävle till Luleå.
– Jag är dålig på tårta och sötsaker. Men det är bra – då blir det mer över åt andra.
Här hittar du kontaktinformation till Bilinorrs alla anläggningar