Lundeföretagets hjärta klappar för det lokala

I snart 60 år har Ådalens TV-service utfört uppskattade tjänster åt företag och privatpersoner både i och utanför Ådalen. Här ligger personalen i framkant inom digital teknik och för kunderna har det blivit mer förmånligt att handla sedan Rit-avdraget infördes.

Lundeföretagets hjärta klappar för det lokala

Rut- och rotavdrag har säkert de flesta hört talas om i dag. Men Rit-avdraget är nog inte lika känt. Det är en relativ ung skattereduktion som privatpersoner kan göra för IT-tjänster i hemmen som till exempel uppgraderingar, uppdateringar och installationer.

För Ådalens TV-service innebär det att de kan ge kunden full service, från försäljning i butik till hembesök och installation. I butiken kan en kund bekvämt välja ut till exempel en teve, för att sedan få allt ordnat hemma i vardagsrummet, redo att användas direkt.

 Ådalens TV-service startade 1962 i en nedlagd bagarstuga

Samma gäller även med till exempel routers och andra typer av datasystem.
– Om kunden får dra av halva arbetskostnaden så kan det ju bli en bra slant att spara om man behöver ha en tekniker som kommer hem till en, säger Lotta Sahlén.

 

Hon är VD på Ådalens TV-service, ett anrikt företag som funnits i snart 60 år. Det startade 1962 i en nedlagd bagarstuga, av Kjell Flodén, Lottas pappa.
– Från början var det en ren serviceverkstad för radio- och TV-apparater. På den tiden fanns det ett stort behov och folk tog sig inte lika lätt till andra ställen som man gör i dag, säger Lotta.

Några år senare utökades verksamheten till att även sälja apparater. I dag är lokalerna ombyggda och där butiken tidigare låg har ett modernt och inbjudande konferensrum inretts.

Ådalens TV-service har även ett eget kabeltevenät, Ankar Pers kabeltevenät, som distribuerar TV-kanaler till Lundeborna

Ådalens TV-service är ett äkta familjeföretag. Lotta började själv arbeta där efter gymnasiet och mamma Birgitta sysslar fortfarande med administration. Dessutom jobbar Lottas kusin Fredrik Flodén som servicetekniker.
– För oss var det naturligt att börja jobba här, vi är ju uppvuxna i Lunde, berättar Lotta.

Företagets namn är kanske lite missvisande då man idag även sysslar med allt som har med IT att göra, och levererar tjänster och service till både små och stora aktörer samt privatpersoner. Ådalens TV-service har även ett eget kabeltevenät, Ankar Pers kabeltevenät, som distribuerar TV-kanaler till Lundeborna.
– Jag tror folk uppskattar att vi finns på orten. Vi har god kontakt med dem och många är trogna och vill handla lokalt. Det finns en trygghet med det, får man problem med sina produkter så kan vi hjälpa till och vi finns ju nära om något händer.

Att erbjuda kompletta helhetslösningar är styrkan hos Ådalens TV-service, och i dag kan de det mesta inom digital teknik.
– Vi vidareutbildar oss hela tiden för att kunna leverera den bästa servicen, säger Lotta Sahlén.

Fakta om Ådalens TV-service

  • Ådalens TV-service har även ett eget kabeltevenät, Ankar Pers kabeltevenät
  • Erbjuder kompletta helhetslösningar
  • Butik
  • Hembesök och installation
  • Säljer abonnemang för både TV och mobiltelefoner
  • B2B Mötes- och konferensrum
  • Fiberinstallationer

Öppettider
Måndag – Fredag: 10.00 – 17.00