Moba Sweden växer så det knakar – etablerar sig i Skellefteå: ”Otroligt spännande utveckling”
– Satsningen i norr ligger helt rätt strategiskt för oss. Vi ser stora möjligheter att växa i en redan expansiv region, säger Patrik Wallgren, vd.
Patrik Wallgren, vd för Moba Sweden AB, menar att företaget är inne i en otroligt spännande utveckling.
Moba Sweden ingår i koncernen Moba Automation som grundades 1972. I Sverige är bolaget främst kända för sitt maskinkontrollsystem Xsite PRO som effektiviserar arbetet för till exempel grävmaskinister. Genom en skärm i hytten där maskinisten sitter och kör så ser de exakt hur djupt de behöver gräva, eller fylla upp. Patrik Wallgren, vd, berättar att de monterar sensorer på maskinen som i sin tur är kopplade mot satelliter som gör att maskinisten vet exakt vart maskinen befinner sig i position till riktningen.
– Förra året lanserade vi en ny programvara. Landnova X är den efterlängtade uppdateringen på mjukvara och plattformen i vårt system. Den senaste uppdateringen är nästa steg i utvecklingen att skapa effektiva arbetsflöden för anläggningsbranschen, säger han.
Läs mer om den nya programvaran – och hur du kan skräddarsy det efter dina behov här
Idag har Moba Sweden 25 anställda som arbetar över hela Sverige. Huvudkontoret ligger i Timrå, men de verkar även från Stockholm, Göteborg och Skåne. Utöver detta har man även öppnat ett nytt kontor i Örebro. I mars etablerar de sig dessutom i Skellefteå. En anledning till att de befinner sig i en expansiv fas är bland annat den stora efterfrågan på deras produkter och tjänster.
– Vi arbetar aktivt med en öppenhet i vår plattform. Det är något som efterfrågas av både stora och små entreprenörer. Vi kommer även att lansera massor av nyheter under de kommande två åren, både produkter, funktioner och tjänster. Det är en otroligt spännande utveckling, säger Patrik Wallgren.
Vi är otroligt glada över att ha knutit an personer med rätt kompetens och anda
Förutom norra Sverige har Moba Sweden ögonen på huvudstaden. Förra året anställde de Mattias Schill som säljare i Stockholm.
– Det byggs mycket där, och det är en viktig marknad för oss. I Skellefteå har man anställt Kevin Berglund som kommer att arbeta med både support och försäljning tillsammans med Roger Engström. Vi är otroligt glada över att ha knutit an personer med rätt kompetens och anda, säger Patrik Wallgren.
Missa inga nyheter eller erbjudanden – följ Moba Sweden på Facebook här
Han tror att den stora anledningen till att folk från branschen söker sig till Moba Sweden är deras familjära företagskultur.
– Vi kommer alltid att värna om den familjära känslan i bolaget. Vi kommer att fortsätta att växa organisatoriskt under året, men det finns ingen siffra på hur många vi planerar att anställa. Vi värdesätter att de har rätt personlighet som passar i vårt team, men med det sagt tackar vi aldrig nej till rätt personer när tillfället dyker upp, säger han.
Förutom att Moba Sweden växer så har bolaget valt att satsa på både intern och extern kommunikation. Det är ett strategiskt val eftersom de har blivit ett välkänt varumärke inom den branschen som de verkar i – och en stark aktör på marknaden.
– Vi har bland annat tagit fram en ny tagline som också är en riktlinje för hur vi vill jobba både externt och internt. Den lyder ”vi ger mer” och det handlar om att vi alltid gör, och ger det lilla extra. Vi vill ge våra kunder rätt lösning, bästa möjliga service och support, men vi vill även ge mer till våra anställda i form av till exempel förmåner och en möjlighet till kompetensutveckling, säger Amanda Wallin, marknadschef.
Vi var först ut med att använda ambassadörer, men vi arbetar med flera kanaler för att lyfta fram och stärka vårt varumärke
När det kommer till sociala medier har Moba Sweden en stark position på marknaden och de arbetar aktivt med att utveckla dessa.
– I år arbetar vi till exempel med microambassadörer som via sociala medier ska sprida vårt varumärke och visa deras vardag med våra produkter. Sedan ett år tillbaka så arbetar vi även med en större ambassadör som heter Swedigger, säger hon.
Hitta kontaktuppgifter till Moba Sweden AB här
Att arbeta med ambassadörer eller influencers är inget nytt inom området marknadsföring och kommunikation, men det är ganska nytt i branschen där Moba Sweden verkar. Amanda Wallin berättar att de vill ligga i framkant.
– Vi var först ut med att använda ambassadörer, men vi arbetar med flera kanaler för att lyfta fram och stärka vårt varumärke. Nu har vi börjat se resultatet av vårt kommunikativa arbete. Det känns både roligt och framförallt viktigt. I takt med att vi växer kommer det kommunikativa behovet att bli större, säger hon.
Det känns roligt att vi växer i Sverige, och att allt fler börjar känna igen vårt varumärke
De har redan nu börjar se över möjligheten med att ta in ytterligare en person på marknadssidan.
– Det känns roligt att vi växer i Sverige, och att allt fler börjar känna igen vårt varumärke även fast vi verkar inom en nischad bransch. Det vi framför allt söker är en person som arbetar mycket med rörlig produktion och gärna med erfarenhet av mätning av digitala KPI:er och optimering, säger Amanda Wallin.