Högre försäljningspris och tryggare affär när du anlitar mäklare
– Anledningarna är mäklarens expertkunskap om marknaden och kompetensen att hitta rätt köpare.
KONSUMENTSÄKERT. – När du anlitar oss får du en konsumentsäker tjänst men också ett personligt bemötande. Vi vill på alla sätt göra dig nöjd med bostadsaffären, säger Johanna Nordholm, Jonas Eriksson och Jessica Edlund mäklare och ansvariga på Fastighetsbyråns fyra kontor i Hälsingland.
Det menar mäklarna Johanna Nordholm, Jonas Eriksson och Jessica Edlund som driver Fastighetsbyråns 4 kontor i Hudiksvall/Nordanstig, Ljusdal/Järvsö respektive Söderhamn och Bollnäs.
– Vi jobbar ute hos kunderna varje dag och får en unik inblick i marknaden, säger Johanna Nordholm och fortsätter:
– Vi har också tillgång till specifik statistik över försäljningarna i våra områden. Fastighetsbyrån är Sveriges största mäklarkedja och har utvecklat suveräna tekniska hjälpmedel som ger oss en bred analys av den lokala marknaden.
Vi når rätt bostadsspekulanter
Till Fastighetsbyråns lokala kontor i området kan bostadsspekulanter anmäla sitt intresse för köp. Spekulanterna kontaktas alltid när ett intressant objekt dyker upp. Men registret ger också en fingervisning om marknadspriserna.
– Genom registret ser vi vad köparna är beredda att betala och väger samman den informationen med försäljningsstatistik för att sätta ett korrekt utgångspris, säger Jonas Eriksson.
Att utgångspriset hamnar rätt från början är oerhört viktigt. Ett felaktigt pris påverkar ofta försäljningspriset negativt.
– Som privatperson är det svårt att objektivt bedöma värdet på sin bostad. Ett för högt utgångspris resulterar ofta i få spekulanter på visningen och då kommer inte heller budgivningen igång. Följden kan bli att priset måste sänkas till en nivå under marknadspris för att bostaden ska bli såld, berättar Jessica Edlund.
Johanna, Jonas och Jessica på Fastighetsbyrån har alla tre en gedigen juridisk utbildning i fastighetsrätt. Johanna igen:
– Juridiska felaktigheter kan få allvarliga konsekvenser med ekonomiskt kännbara följder. Vårt ansvar som mäklare är därför att informera både köpare och säljare om gällande fastighetsjuridik. Inte minst avseende köparens undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt om bostadens fel och brister.
Men också när det gäller servitut, pantbrev, köpehandlingar, lagfart och medlemskap i bostadsrättsföreningar är mäklarnas juridiska kompetens avgörande för en smidig affär.
– Fastighetsbyråns mäklare ansvarar för att allt går rätt till vid tillträdet och är också en juridisk resurs om något oväntat inträffar exempelvis mellan kontraktsskrivning och tillträde, säger Jessica.
Mäklarna på Fastighetsbyrån är därmed en professionell trygghet i en affär som alltid handlar om mycket pengar.
– Bästa affären gör du som säljare när tid finns för förberedelser. Genom Fastighetsbyråns tjänst ”På Gång” har du riktigt god tid på dig att tillsammans med oss börja säljprocessen även om du inte vet när flytten blir av, säger Jonas och får medhåll av både Jessica och Johanna som fortsätter:
– Ett förutsättningslöst möte är en bra början där vi tillsammans sätter en långsiktig plan för försäljningen och samtidigt också bedömer marknadsvärdet på din bostad.
* Källa: Värderingsdata 2018 Småhusöverlåtelser i riket jmf prisnivåer mäkl./priv.marknad.