”Man känner ju till hantverkare…”
Per-Olof har ett och annat att säga om hantverkare, men när Sandå var där för ett jobb fick han en annan bild av yrkesgruppen.
Precis när vi pratar med Per-Olof sitter han faktiskt och väntar på en försenad elektriker.
– Man känner ju till hantverkare, suckar Per-Olof vis av erfarenhet.
– Det är inte alltid de kommer på utsatt tid, om man säger så!
Positivt överraskad
Men när han anlitade Sandå blev han positivt överraskad.
– Det måste jag säga. Det gick riktigt bra, de kom exakt den tiden de sa att de skulle komma. De har verkligen skött sig!
Även grundarbetet får beröm; den här gången handlade det om att måla om i två lägenheter. Utan ett ordentligt gjort grundarbete blir inte heller resultatet bra i slutändan.
Målning i trapphuset
Utöver målningen i lägenheterna blev det ett spännande extrajobb gjort i trapphuset – en målning med ett naturmotiv från Hallstahammar. En vy över Skantzsjön med bogserbåten Rex växte fram med hjälp av Sandås målare Anton Tyskling.
– En jättefin bild tycker både jag och Margareta, vi är så nöjda med Sandå!
Det här är Sandå
Sveriges största hantverkarföretag Sandå finns på 70 platser i landet och har runt 2.000 medarbetare. De finns i Västerås sedan många år, men hela ledningsgruppen är ny. Vi kliver in genom dörrarna på Tallmätargatan och hittar Maria Blomkvist som är platschef.
Här finns också kalkylatorn Stefan Inerud och projektledaren Peter Johansson. Alla är nya på jobbet, men inte i branschen. Ett gediget kunnande och rejäl framåtanda borgar för ett nytt fräscht tankesätt.
26 hantverkare i hela länet
Härifrån sköter gänget kontakterna med kunder av både stora och små format. Det kan vara allt från privatpersoner som vill ha hjälp med att måla om i vardagsrummet hemma, eller större jobb åt kommunen till exempel. De 26 hantverkarna från Västerås Sandå-kontor rör sig ledigt i hela länet.
– Vi är lokala men ändå inte. Målarna bor utspritt över länet så vi är snabbt på plats där vi behövs, förklarar hon.
Kundernas önskemål blir löften
Det är en bransch där många vill göra sig sedda och hörda, och det är ett hårt jobb att befinna sig i framkant. Sandå i Västerås har i år lagt i en ny växel och bestämt sig för att jobba ännu lite hårdare. Det är kundfokuserat och det är också härifrån som löftena kommer. För kunden är det viktigt att hantverkaren passar tider, gör ett prickfritt arbete med kvalitet från grunden, tar ansvar utan att skylla ifrån sig och självklart visar respekt. Det här har blivit rättesnöret.
– Jag törs nog säga att vi jobbar mer än många andra med det här. Med vår nya ledningsgrupp i Västerås jobbar vi jättehårt mot samma mål, i grupp. Jag som platschef är otroligt strukturerad, engagerad och har en öppenhet mot personalen vilket jag tycker är otroligt viktigt för utveckling och förbättring.
Många nya projekt
Det målinriktade arbetet tycks göra skillnad, responsen från kunderna har varit riktigt bra och det kommer in allt fler förfrågningar. Samtidigt jobbar vi en hel del med vårt förbättringsarbete.
– Vi har några jättespännande nya projekt som jag verkligen ser fram emot att få dra igång. Jag gillar verkligen att vara med på ett bygge från grunden och se hur det växer fram, berättar Maria med eftertryck.
– Framför allt känns det roligt att jobba mot ett mål där vi alltid levererar ett hantverk som både kunden är nöjd över och som vi kan vara stolta över, avslutar hon.
Vill du komma i kontakt med Sandå i Västerås? Slå en signal på 021-18 10 90 eller besök sanda.se!