20 års jubileum hos innovativa Skärvångens Bymejeri
20 års jubileum hos innovativa Skärvångens Bymejeri
– Jag och Roland startade mejeriet tillsammans med två andra familjer redan 1999. Vi har gjort ost här i Skärvången sen 34 år tillbaka och jag har gjort ost i 45 år, säger Tor Norman som är en av ägarna av Skärvångens bymejeri AB.
En levande landsbygd inspirerar till nya produkter
I år firar Skärvångens sitt 20 årsjubileum. Efter så många år kan det kanske vara svårt att hitta på nyheter, men det verkar inte vara fallet här i den lilla jämtländska byn. Produktutvecklingen pågår ständigt och det senaste tillskottet är den populära Eldosten – som vanligen kallas haloumi när den importeras från Cypern.
Få koll på det senaste. Följ oss på Facebook!
– Alla som har skaparglädje i sig får nog ut njutning av att tillverka genuin mat. Man njuter av att få göra ett hantverk. Lusten att tillverka är större än att tjäna pengar. Mejeriets populära Eldost är tillverkad av kornas ovanligt feta mjölk, viket ger osten en härlig smörbrynt smak och gyllenbrun skorpa när den steks. Eldost tillverkar vi även på getmjölk, som gör den till en magrare och exklusivare variant, säger Roland Norman.
Vassledrycken fungerar även som ett mellanmål och ger snabb energi.
Getvassle kan vara morgondagens träningsdryck
De båda ägarna, Roland och Tor, har efter ett flertal resor och kurser utvecklat en god känsla för nya produkter. Vanligen går getens vassle går till spillo efter att osten har tillverkats men efter en ostresa till Sydeuropa funderade de på om det inte gick att utveckla något gott att dricka av den istället. När osten är gjord tillsätter de numera en bakteriestam som gör att vasslen blir fräsch att dricka och får en frisk smak.
– Vi tillsätter havtorn- och lingonjuice och då får vi en dryck som dels smakar juice, men även vassle och friska toner. Vassledrycken fungerar även som ett mellanmål och ger snabb energi. Vi har provat produkten på en hel del idrottare och vi har bara fått lovord. Just nu finns den i vår gårdsbutik för provsmakning och försäljning och vi börjar närma oss en stor lansering, säger Tor Norman.
Vill ni veta mer om mejeriet? Klicka här!
Generationsskifte och varumärkesutveckling
Skärvångens bymejeri går bättre än någonsin tidigare men även om varumärket är väletablerat och potentialen framåt är stor känner ägarna att det börjar bli dags att hitta en ersättare.
– Roland och jag närmar oss pension och letar någon som kan ta över på sikt. Vi letar efter en ny ledning som kan ta över och fortsätta bygga varumärket. Kanske en ung familj som vill prova vingarna framöver och som har ett intresse för att arbeta med händerna och osttillverkning.